نوشیدنی های مناسب در ماه رمضان

نوشیدنی ماه رمضان ، نوشیدنی های ماه رمضان ،نوشیدنی برای ماه رمضان،نوشیدنی مخصوص ماه رمضان،بهترین نوشیدنی ماه رمضان،نوشیدنی در ماه رمضان،نوشیدنیهای مناسب ماه رمضان،نوشیدنیهای مخصوص ماه رمضان،نوشیدنی مناسب در ماه رمضان،نوشیدنی های خنک ماه رمضان،نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان،نوشیدنی های مناسب ماه رمضان

نوشیدنی ماه رمضان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند. روزه داری در فصل گرما دچار کم آبی بدن می شود،آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.

نوشیدنی های مناسب ماه رمضان

بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند، چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند. یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود.

آب یخ نوشیدنی نامناسب ماه رمضان

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ماه رمضان استفاده کرد.

سکنجبین خیار نوشیدنی ماه رمضان

شربت سکنجبین خیار که یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است، علاوه بر آن‌که باعث افزایش نشاط می‌شود، تأثیرات درمانی و شفابخشی زیادی دارد و برای رفع عطش نیز بسیار مفید است. برای تهیه این نوشیدنی قبل از هر چیز لیموترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط‌کن بریزید. پس‌ازآن خیار را خوب شسته و رنده کنید و به مواد داخل پارچ اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و به‌اندازه شیرین شدن آن سکنجبین به لیوان‌ها اضافه کنید. می‌توانید باکم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین ـ خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید. بهترین روش برای تزئین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، با یک برش نازک لیموترش و کمی نعنای تازه آن را تزئین کنید.

شربت آبلیمو از بهترین نوشیدنی های ماه رمضان

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های ماه رمضان است و شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

نوشیدنی بهار نارنج مفید برای ماه رمضان

برای مقابله با استرس و فشارهای عصبی از خواص بهارنارنج غافل نشین. در روزهای گرم روزه داری و تابستان و با بالارفتن میزان تعریق بدن ممکنه دچار ضعف اعصاب و احساس ناراحتی بشین اما با مصرف مداوم شربت بهارنارنج میتونین با این مشکلات تا حد زیادی مقابله کنین.

عرق بهارنارنج 2 قاشق غذاخوری

آب پرتقال نصف لیوان

آب نصف لیوان

شربت پایه به مقدار لازم

شربت شربت خاکشیر و تخم شربتی از بهترین نوشیدنی های ماه رمضان

از دیگر نوشیدنی های ماه رمضان شربت خاکشیر و تخم شربتی خنک کننده و ضد عطش هستند و می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کند. بهتر است آنها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

نوشیدنی گل گاوزبان

گل گاو زبان گیاهی مقوی، نشاط آور و آرامش بخشه و میتوان آن را بصورت دمنوش به همراه کمی لیمو عمانی هم استفاده کرد. مبتلایان به فشارخون از نوشیدن بیش از اندازه ی این شربت یا دمنوش خودداری کنند زیرا فشار خون رو بالا میبره، یا برای جلوگیری از افزایش فشار خون حتما اون رو با لیمو استفاده کنید.

دم نوش گل گاو زبان(مثل چای دم کنید) نصف لیوان

آب نصف لیوان

شربت پایه به مقدار لازم

عرق سنبل الطیب 2 قاشق غذاخوری

آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

نوشیدنی کاسنی برای ماه رمضان

دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

شربت گیاهی راوند مفید برای ماه رمضان

امروز برای روزه دارن یک نوشیدنی برای ماه رمضان معرفی میکنیم که چون رمضان مصادف با روز های گرم تابستانی است این نوشیدنی مقاومت بدن را زیاد میکند و شخص در طول روز انرژی بیشتری دریافت میکند در اد امه مطلب با هم درباه این نوشیدنی با کارشناس دارویی بیشتر بحث میکنیم احمد دانایی کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با یکی از گرم‌ترین ماههای سال که در آن تعریق بدن به شدت بیشتر می‌شود، افزود: استفاده از نوشیدنی‌هایی که عطش را رفع و قدرت و توان بدن را افزایش می دهد در این ماه ضرورت دارد. وی شربت گیاهی راوند را یک شربت مفید برای ایام روزه داری عنوان کرد و گفت: این شربت از عصاره چندین گیاه نظیر عصاره چای سبز، عصاره دارچین، برگ به لیمو و… تشکیل شده و به علت دارا بودن اسید گلورونیک، سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. دانایی همچنین گفت: شربت راوند به دلیل دارا بودن نوعی آنتی بیوتیک قوی باعث می شود که مواد زائد و سموم بدن دفع شود. این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع در ماه رمضان که از کمبود آب و املاح معدنی در بدن ایجاد می‌شود تنبلی روده است، افزود: شربت راوند به دلیل دارا بودن اسید گلورونیک، املاح معدنی، اسید سیتریک، ویتامین‌های گروه B ,و… در درمان این بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن نقش مهمی را ایفا می کند. وی ادامه داد: از آنجا که طعم شربت راوند ترش مزه است، افراد بنا بر ذائقه خود می‌توانند آن را باعسل طبیعی شیرین کنند. دانایی خاطرنشان کرد: در روزهای عادی بهترین زمان مصرف این شربت قبل از صبحانه و عصرها است اما برای افراد روزه دار ۳۰ دقیقه بعد از صرف افطار و در مرحله دوم بعد از وعده سحر زمان مناسبی برای نوشیدن این شربت گیاهی است. وی اظهار کرد: مقدار مصرف معمول این شربت در هر وعده یک استکان معمولی است. این کارشناس طب سنتی با اشاره به دیگر فوائد گیاه راوند افزود: جلوگیری از ریزش موها، چین و چروک پوست و سخت شدن رگها، مفاصل و عضلات از دیگر فوائد این گیاه دارویی است.

شربت سنکنجبین نوشیدنی محبوب ماه رمضان

شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای رفع تشنگی آن را نوشید.

شربت عرق بیدمشک نوشیدنی ماه رمضان

یکی از بهترین و راحت ترین روش‌های درمان عطش مصرف شربت‌های سنتی و خنک است. خاکشیر و تخم شربتی از شربت‌هایی است که همیشه نام آن‌ها را شنیده‌اید و برای ماه مبارک رمضان کاربرد بسیاری دارد. اما علاوه بر این‌ها از چه شربت‌های دیگری می‌توان برای رفع عطش استفاده کرد؟ بیدمشک نوعی درخت بید است که در اوایل بهار قبل از اینکه برگ بدهد به گل می‌نشیند. عرق بیدمشک خواصی مثل رفع عطش، آرام بخشی و تقویت قلب دارد، پس حتما در ماه رمضان یک شیشه عرق بیدمشک در خانه داشته باشید

دم کرده نعناع مفید برای ماه رمضان

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. جوشاندن شکر و آب به نسبت دو به یک و افزودن مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش که باید به صورت خنک مصرف شود. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند و از نوشیدنی های ماه رمضان است.

ماءالشعیر خانگی مفید برای ماه رمضان

برای تهیه ما‌ء الشعیر خانگی ابتدا یک لیوان جو را با ۱۴ لیوان آب خیس کرده و روی اجاق گاز قرار دهید، به محض شکفته شدن جوها آن را از روی حرارت برداشته و از صافی رد کنید. وقتی نوشیدنی‌‌تان کمی سرد شد، آن را به حالت نیم گرم بنوشید. این نوشیدنی علاوه بر رفع عطش در خارج شدن عفونت‌ها از بدن بسیار مناسب است.

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات نیز می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

شربت تمبر هندی با عسل

خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

مخلوط زرد آلوی تازه همراه عسل نیز مناسب جهت رفع عطش و برای سنگینی معده می توان استفاده کرد. می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کرد،البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از نظر تغذیه بسیار با ارزش است.

نوشیدنی های ممنوع در ماه رمضان

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می‌آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی‌شود. هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی‌های ماه رمضان استفاده کرد. مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین نه تنها باعث رفع عطش نمی شود بلکه به دلیل مدر بودن موجب تشدید تشنگی می شود بنابراین نوشیدن چای پررنگ و انواع قهوه و نوشابه های گازدار کافئین دار مناسب نیست. مصرف آب همراه غذا و به مقدار زیاد موجب رقیق شدن شیره گوارشی و آنزیم های موثر در هضم غذا و در نتیجه منجر به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی و درد شکم و نفخ خواهد شد. بهترین زمان نوشیدن آب کافی یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذایی سحر است؛ بهترین روش برای رفع عطش و تشنگی نیز مصرف سبزی و میوه های آبدار و فیبردار در وعده های سحر و افطار است.

بیشتر بخوانید : نوشابهماءالشعیرآب پنیر